For moderne mennesker, er angst gået hen og blevet lidt af en folkesygdom. Dette er vigtigt at huske på, da man hurtigt kan komme til at føle sig alene med sine følelser af angst, hvilket man altså ikke behøver.

Mange af os har meget at se til, og hvis vi ikke husker at stoppe op, og puste ud med jævne mellemrum, er der fare for at en stresset hverdag på sigt kan medføre problemer med angst. Det er derfor vigtigt, at man husker at passe på sig selv, og her vil vi give vores bud på hvordan dette kan gøres i hverdagen.

1. Husk at livet ikke er en konkurrence, og at du ikke er den eneste der føler sig presset.

De fleste af os har mange ting vi gerne vil nå, og det kan nemt give en følelse af stress, når vi ikke når alt det vi havde sat os for. I vores tid er vi omgivet af reklamer, og sociale medier, der kan give os indtrykket af at ”de andre” lever det perfekte liv. Når vores liv ikke ligner det vi ser i medierne, kan dette medføre følelsen af utilstrækkelighed, og deraf stress over ikke at leve op til vores egne forventninger.

Læg mærke til at vi skriver egne. Tit er vores forventninger til os selv, højere end andres forventninger til os. Det er vigtigt at lære at skelne mellem disse, så vi ikke ender med øget stressniveau grundet ubegrundede bekymringer. Desuden er det vigtigt, at du husker på, at du ikke er den eneste, der oplever denne følelse fra tid til anden. Derfor skal du ikke være bange for at åbne op, og tale om negative følelser med mennesker omkring dig. Desuden er det vigtigt med et positivt tankesæt. Start f.eks. dagen med at nævne ting du er taknemmelig for.

2. Vær god ved dig selv

En forlængelse af punkt nummer 1. På samme måde, som det er vigtigt at være åben omkring sine følelser, og egne forventninger til en selv, ligeså er det vigtigt at investerer i sit eget velbefindende.

Husk at hold dig fysisk aktiv. Det kan være svært at gennemføre dette, når man er ramt af følelsen af angst og helst vil være alene, men husk at lidt også har ret. Hvis du ikke har overskud til en løbetur, kan en rask gåtur i den friske luft ligeledes være gavnligt. Det handler om at finde aktiviteter, som giver mening for lige netop dig. Hvis du kombinerer dette med et positivt tankesæt, som vi beskriver i punkt 1, så er du allerede godt på vej til at reducere følelsen af angst i din hverdag.

3. Vær bevist om hvad du tilføjer kroppen

Kosten er vigtig både for det fysiske og psykiske velbefindende. Ligeledes kan det anbefales at reducere ting som: sukker, koffein, kødprodukter mm. Ligesom vi på det kraftigste anbefaler et rygestop, hvis du er ryger, og oplever følelsen af angst.

Et tilskud, der virker for mange mennesker, som døjer med angst, er CBD, som er et cannabinoid, som kan være med til at reducere følelsen af stress og angst, da det binder sig til forskellige receptorer i vores nervesystem.

Kombineret med fysisk aktivitet, en sund kost og en positiv tankegang, kan CBD produkter være den berømte prik over I`et, der vil hjælpe dig til en hverdag fri for angst.