Mindre stress på arbejdspladsen

Mindre stress på arbejdspladsen starter oftest med ledelsen. For er ledelsen ikke opmærksom på at få skabt en virksomhedskultur, hvor medarbejderne har mulighed for at arbejde i nuet og holde flere, korte pauser, får de aldrig bugt med stress blandt medarbejderne. Det giver samtidig færre fejl, bedre løsninger og reducerer antallet af sygedage.

Alt for mange sygemeldinger – og særligt de mere længerevarende af slagsen – skyldes stress på arbejdspladsen. Derfor er der flere og flere virksomheder herhjemme, der sender medarbejderne på kurser i stresshåndtering.

Men oplever du mange stress-relaterede sygemeldinger i din virksomhed, er det ikke medarbejderne, du skal sende på kursus. Det er dig selv!

For stress på arbejdspladsen stammer oftest fra ledelsen, fordi de ikke har lært at give medarbejderne plads til at arbejde i nuet, og ikke giver dem nogle værktøjer til at gøre det.

Hold op med at skynde på medarbejderne

Alt for mange ledere har travlt med at huske medarbejderne på alt det, de skal nå. Det får medarbejderne til at stresse med at blive færdige med den opgave, de sidder med. Så kan de komme videre med dem, som deres leder slår dem oven i hovedet med.

Problemet er bare, at det får medarbejderne til at køre på automatpilot. For pludselig er det det at blive færdig med opgaven, som har fokus. Ikke at levere den bedste løsning af opgaven.

For når først autopiloten er slået til, handler det om at løbe hurtigere og arbejde hårdere. Derfor finder vi oftest det sted, hvor hækken er lavest, og springer over der.

Hold en pause og bliv mere effektiv

Vil du have mindre stress på arbejdspladsen, skal du – stik imod, hvad vi alle sammen tror – til at holde en pause frem for at arbejde hurtigere, når du bliver stresset.

Det virker direkte ulogisk. Men ved bevidst at lægge små, korte pauser ind i arbejdsdagen, hvor vi kobler fuldstændigt fra og genfinder roen, stiger effektiviteten og kvaliteten af det, som vi laver.

Det viser forskning fra Harvard University.

Samtidig falder stressniveauet, antallet af sygemeldinger reduceres, og arbejdsglæden og medarbejdertilfredsheden øges.

Det kræver en målrettet indsats

Men at komme dertil er svært. For som mennesker fokuserer vi mere på de farer, som truer, end på det vi laver lige nu.

Derfor skal vi ind og arbejde med en af de mest indgroede vaner i vores psyke, som sidder i krybdyrhjernen. Det er den, som har holdt os i live som art lige siden urtiden, netop ved kun at fokusere på farer. Og hvor det næste måltid skal komme fra.

Her kan såkaldt Mindfulness-baseret Stressreduktion – forkortet MBSR® – give både dig som leder og dine medarbejdere et sæt værktøjer, som dels skaber fokus på nuet, og gør det muligt for at slippe vores opmærksomhed på alt det, der venter os.

Det giver os samtidig en meget bedre evne til at koncentrere os, reducerer depressions- og angstsymptomer, øger vores krops- og følelsesbevidsthed, styrker immunsystemet, og kan føre til fysiologiske forandringer helt ned på celle- og genniveau.

Det viser undersøgelser fra bl.a. Dansk Center for Mindfulness.

Så er du en ansvarsfuld leder, giver du dine stressede medarbejdere mere ro i hverdagen ved at skabe plads til flere, korte pauser.

Skriv en kommentar