De fleste danskere sidder ned i lang tid ad gangen i løbet af arbejdsdagen. Sidder du på kontor, er det vigtigt, at du har en god komfort, så du undgår at skade din krop på sigt. Her får du 3 tips til, hvordan du sikrer en optimal komfort, når du arbejder.

Arbejder du på kontor? Så ved du garanteret, hvor vigtigt det er at sidde ordentligt, så du får mindst mulige skade i forbindelse med dit stillesiddende arbejde. Der følger mange gener med at sidde ned i lang tid ad gangen hver dag – i hvert fald, hvis ikke du tager dine forholdsregler. Det får du 3 tips til her.

#1: En workstation, der kan justeres i højden

Når du sidder meget ned, imens du er på arbejde, kan det være svært at undgå at få skader. Særligt, hvis dit skrivebord ikke er optimalt. Du bør som minimum have et hæve-/sænkebord, som kan justeres i højden.

Det bedste er at vælge en workstation, der er praktisk, men som samtidig kan er ergonomisk, så du selv kan justere, hvordan du vil sidde. Du kan finde en række workstations her.

Vil din arbejdsgiver ikke indvillige i, at du får en workstation, der kan justeres, bør han eller hun være til at overbevise, hvis du fremlægger de statistikker, som påpeger, hvor mange personer der hvert år får skader som følge af dårlige, fysiske arbejdsforhold. Det ender med at blive en dyrere løsning, hvis ikke du får et bord, der kan justeres.

#2: En ergonomisk kontorstol

Hvis du sidder meget ned på dit arbejde, vil det typisk være i en kontorstol. Her er det igen vigtigt at vælge den helt rigtige, hvis du vil undgå at få skader som følge af en dårlig siddestilling, når du er på arbejde.

Med en ergonomisk kontorstol har du mulighed for at ændre stilling i løbet af arbejdsdagen. Det er vigtigt, at du vælger en, der har hjul, så du kan flytte dig rundt. Samtidig skal du gå efter dem, der støtter de rigtige steder, herunder lænden, nakken og armene. 

På den måde vil du igen undgå de mest gængse arbejdsskader, der opstår som følge af stillesiddende arbejde.

#3: Gå en kort tur hver halve time

Hvis du ikke bevæger dig i løbet af din arbejdsdag, får din krop ikke noget ilt. Det er vigtigt, at du bevæger dig mere, end blot når du skal til frokost eller på toilettet. Faktisk viser undersøgelser, at du bør bevæge dig i 5 minutter ad gangen hver halve time, hvis du vil sikre, at du har de bedste arbejdsforhold.

Samtidig vil du få mere ilt til hjernen, hvis du sørger for at strække benene, når der er gået 30 minutter. Det behøver ikke at være længere end over til en kollega eller ud at hente en kop kaffe.