Oplever du ofte, at du ikke kan styre dine tanker? De fleste mennesker oplever tankemylder af og til, men hvis det er vedvarende, får du her gode råd til, hvordan du håndterer det.

Du kender det helt sikkert: Dine tanker løber løbsk, og du har svært ved at styre dem – også selvom du ved, at de ikke er rationelle. Det er som om, at tankerne styrer dig, og ikke omvendt. 

Svært ved at slippe dårlige tanker?

Svært ved at slippe dårlige tanker?

Nogle gange vågner du måske om natten, hvorefter dine tanker kører i ring om de samme bekymringer og tanker, som før du faldt i søvn. Det er ubehageligt, men du kan lære at få styr på dem, så du igen kan nyde hverdagen.

Det hele handler om dit tankemønster

Der er visse øvelser, du kan bruge til at ændre dit tankemønster, så du ikke får de samme bekymringer og dumme tanker, der suser rundt i dit hoved lige nu. Det tager tid, men hvis du er udholdende og fortsætter, selvom du ikke oplever resultater, vil du til sidst have taget kontrol over dine tanker, så de ikke får lov til at løbe løbsk.

Du kan eksempelvis bruge visse øvelser og teknikker, som du kan bruge, når tankerne opstår. Herudover er det en god idé, hvis du lærer at acceptere, at tankerne er der, så du til sidst kan ignorere dem. Det vil gøre, at de til sidst forsvinder, så du opnår ro.

Opsøg psykologhjælp og få det bedre

Opsøg psykologhjælp og få det bedre

Mindfulness

Mindfulness er en fantastisk disciplin, hvis du har for mange negative tanker i hovedet, som du gerne vil lære at styre. Der findes adskillige metoder, hvor du lærer at få styr på dine tanker.

Du kan hente apps, der hjælper dig med øvelserne, ligesom du kan få gode råd og vejledning ved at søge på nettet. Det vigtigste er, at du er vedholdende, så du får det ind som en vane, der kan hjælpe dig med at få kontrol over dit hoved.

Mindfulness hjælper dig eksempelvis ved at fokusere på åndedræt, kropsscanning og andre øvelser. Der findes adskillige forskellige øvelser, du kan bruge.

Opsøg en psykolog eller tal med familie og venner

Det er en god idé, hvis du ikke går alene med dine tanker. Selvom du godt ved, at de er irrationelle, bør du alligevel fortælle dem til venner og familie. Uanset hvad, så hjælper det dig at få sat ord på, hvordan du har det, så du ikke skal gå alene igennem det.

Hvis tilstanden er vedvarende, kan det være, at du har behov for at få professionel hjælp fra en psykolog. Det kan du få ved at kontakte din læge, som vil henvise dig til en psykolog, så du kan få tilskud til dine konsultationer. Det kan du se mere om her: https://www.psykologenikbh.dk/.

Er du tilknyttet en uddannelse, tilbyder de fleste skoler og institutioner, at du kan få gratis hjælp hos en psykolog, der tilknyttet uddannelsesstedet.

Tankemylder? Du er ikke alene

Tankemylder? Du er ikke alene